Herečka Jiřina Bohdalová (93) za svou mnohaletou kariéru, která stále nekončí, nastřádala nemalé jmění a část svého majetku uložila i do nákupu obrazů, o kterých se domnívala, že jsou pravé. Proto pro ni bylo před devíti lety nemalým překvapením, když na dveře jejího domu v pražské Hostivaři náhle zaklepala kriminální policie a stále vitální herečce sdělila, že ona umělecká díla jsou ve skutečnosti padělky. Policisté tehdy všechny tři obrazy zabavili a odvezli na expertizu. Jenže Bohdalovou jejich pořízení stálo nemalé peníze, a proto by nejdražší z nich ráda dostala zpět. Celé řízení ale i po letech stále probíhá a ani s herečkou, ani s jejím advokátem, se policie nechce bavit, což Bohdalové pochopitelně vadí.
Před devíti lety nebyla herečka z pohádky Nesmrtelná teta jedinou poškozenou, kterou padělatelé s falešnými obrazy napálili. Od stejných prodejců si několik obrazů koupil i režisér Ivan Zachariáš a další slavné osobnosti. I přestože byl hlavní strůjce prodeje falešných obrazů od slavných českých umělců, Jaroslav Fröhlich, za svůj čin už odsouzen a poslán na osm let do vězení, poškození v čele s Bohdalovou slíbené odškodnění dodnes neviděli. A v některých případech zpátky nedostali ani zabavená umělecká díla.
Bohdalová přišla nejen o miliony, ale i o vzácný obraz. Může se jednat o originál
Hodnota zabavených obrazů přitom šplhá k několika milionům korun a dnes už je víceméně jisté, že poškození své peníze zpátky nikdy nedostanou a s některými z obrazů od Josefa Čapka, Josefa Lady či Václava Špály se budou nejspíše muset rozloučit navždy. Což ale Bohdalové vadí mnohem víc než samotné peníze. Nikdo jí totiž ani po devíti letech nebyl schopen oznámit, co se s nejdražším z jejích obrazů stalo a zda existuje alespoň nějaká naděje, že jej v blízké budoucnosti dostane nazpět.
Herečce jde o olejomalbu Zátiší s dýmkou a hrozny, kterou v roce 1927 namaloval přední český kubistický malíř Emil Filla. Ráda by jej získala nazpět i proto, že se dodnes odborníci s úplnou určitostí neshodli, zda je obraz skutečně padělaný, anebo se jedná o originál. U zbylých dvou si experti byli paděláním jisti, a tak je Bohdalové po několika letech vrátili. Obraz od Filly ale herečce vrátit odmítají a jak s ní, tak s jejím advokátem, odmítají jakkoliv komunikovat.
S herečkou odmítá komunikovat nejen soud, ale i policie
Bohdalová na ně přitom skrze pražský soud neustále naléhá, neboť nechápe, proč by jí obraz neměl být vrácen, když veškeré posudky byly už dávno ukončeny a případ byl uzavřen. Herečka by se návratu obrazu ráda dočkala, protože jak sama v rozhovoru pro Blesk zmínila, věčně tu nebude. Navíc se nechala slyšet, že se domnívá, že celou situaci odmítá řešit i samotná soudkyně, skrze kterou musí Bohdalová komunikovat s policií, která jí obrazy zabavila. Nejspíše jde podle ní o uzavřenou záležitost, kterou nehodlá dále řešit.
Bohdalová i její právník se ale odmítají vzdát a pravidelně na soud odesílají dopisy, ve kterých žádají o vysvětlení. Nikdo jim ale neodpovídá, což herečku nemálo rozčiluje. Přeci by si jen ve svém úctyhodném věku zasloužila klid a nemá už energii se neustále s někým dohadovat. Tak jí přejme, ať se k ní obraz brzy navrátí a může z něj mít radost.
Zdroj: Autorský text, redakce Ansu, aplausin, Blesk, iRozhlas, Invest In Art; Náhledová fotografie: Pavel Gwužď/NextFoto.cz



