Prodavačka se od ženy v obchodě nenápadně snažila získat vysoké spropitné. Ta překvapením ztratila slova

Zákaznice platí prodavačce kartou za svůj nákup
Foto: RDNE Stock project/Pexels

Ať už se jedná o restaurace či různé podniky, kde jsou zákazníkům poskytovány určité služby, pracovníci většinou oceňují spropitné, které jim zákazníci mohou dávat v případě, že byli s jejich službami spokojení. V mnoha zemích se ale podle některých lidí spropitné vyžaduje už automaticky, a to někdy i v obyčejném supermarketu nebo dokonce při nakupování online.

Sociální sítě jsou místem, kde se lidé mohou podělit o své zkušenosti a získat zpětnou vazbu od úplně cizích lidí, kteří se třeba i podělí o svůj vlastní zážitek. Mnozí z nás se tak mohou dozvědět o situacích, o kterých by nás možná ani nenapadlo, že se mohou stát. Žena jménem Ev se rozhodla na sociální síti Tiktok podělit o svou zkušenost, která jí v danou chvíli vzala veškerá slova. Ev si chtěla po dlouhé době užít rande se svým přítelem a proto si zašli do prémiového supermarketu, kde jsou obecně vyšší ceny. To, co se jí stalo, ji natolik překvapilo, že se z toho doposud zcela nevzpamatovala. Rozhodla se proto s lidmi podělit o svůj příběh, kdy se po ní požadovalo zaplatit nepřiměřeně vysoké spropitné.

Při placení si všimla vysoké částky za spropitné

Ev vyrazila spolu se svým přítelem do obchodu, kde si vybrala víno, sýr, maso a další pochoutky, na kterých si chtěli večer pochutnat u dobrého filmu. Moc dobře věděla, že se jedná o „lepší“ supermarket, kde jsou ceny vyšší, proto s tím i počítala. A nakonec se ukázalo, že měla pravdu. Hodnota nákupu činila 40 dolarů (v přepočtu asi 970 korun), všimla si ale přednastaveného spropitného ve výši 25 %. Ev tedy málem zaplatila v přepočtu téměř 250 korun za spropitné prodavačce, která pouze naskenovala jednotlivé položky nákupu.

Spropitné ve výši 25 % žena v supermarketu odmítla zaplatit
Blízký pohled na zákaznici, která platí telefonem za svůj nákup potravin
Foto: Jack Sparrow/Pexels

Žena přiznala, že ji upřímně překvapilo, jak vysoké spropitné si účtuje někdo, kdo se jí věnoval jen několik málo sekund. S tak vysokou odměnou pro prodavačku samozřejmě nesouhlasila, takže ji upravila na vhodnější částku, která byla podle ní adekvátní. Pak se musela zeptat svého přítele, jestli si všiml, co se právě stalo. Celá situace pro ni totiž byla nejspíš zcela nepochopitelná.

Lidé na příspěvek reagovali jako zběsilí

Spousta lidí na sociálních sítích s Ev sdílela podobný názor. Také jim nepřišlo v pořádku platit tak vysoké spropitné za nákup v supermarketu, kde většinou jeho poskytování ani není zvykem. Plno komentujících se podělilo také o svou zkušenost – nejčastěji se ozývali lidé, po kterých bylo vyžadováno spropitné při nákupu online. Ti nechápali, proč by to měli dělat.

@incrediboii #stitch with @minna ♬ original sound – Ev

Jak už to ale na sociálních sítích bývá, našli se i rýpálci, podle kterých je žena prostě jen lakomá. Těm se rozhodla natočit ještě další video, kde uvedla věci na pravou míru. Lidem vysvětlila, že běžně za služby spropitné v odpovídající výši platí, jen tedy ne v supermarketu. „Za služby určitě zaplatím 20 až 25 % za to všechno – restaurace, kávu, kosmetické služby a podobné věci. Ale kultura skládání spropitné se velice vymkla kontrole.“ Ev také dodala, že podle ní není v pořádku, aby zákazníci kompenzovali nízkou mzdu zaměstnanců, za kterou je zodpovědný zaměstnavatel. V mnoha profesích (například skladníci či pracovníci ve výrobě) mají lidé stejnou nebo nižší mzdu, a také nikdo jim plat nekompenzuje.

Ev přiznala, že jí celá situace přišla natolik zvláštní, že na ni musela myslet ještě spoustu dní po nákupu v daném supermarketu. To, že se od ní očekávalo 25% spropitné jí připadalo jednoduše neuvěřitelné, ale také naprosto zbytečné. Většina komentujících se přidala na stranu Ev a vzkázali jí, že by tak vysoké stropitné v supermarketu také nezaplatili. A to ani v případě, když by prodavačka předem určila takovou výši a s úsměvem čekala, že ji zákazník bez řečí zaplatí.

Co byste dělali, kdybyste byli na místě ženy jménem Ev? Požadované spropitné byste v supermarketu poslušně zaplatili, nebo byste pokladní řekli, že tak vysokou částku zaplatit odmítáte?

Zdroj: Autorský text, redakce Ansu, Scoop Up Worthy, Tiktok